Amstelbrug-perikele...

Lid

Onderstaande brief geplaatst namens Jan Coevert

Beste mensen
Met deze brief wil ik reageren op de brief van de Hr. Otto ik hoop zo dat er naar hem geluisterd wordt .
Wij of ik ben na 15 jaar praten over de brug al murf geslagen door de Dames en Heren Politici die niets kunnen doen aan de molen van de ambtenaren die rustig door draaien om hun doel te bereiken.

04-02-2019 Ouderkerk aan/de Amstel.

Aan Beste Vrienden van Ouderkerk.
Ik ben Jan Coevert en jaren lang bewoner geweest van de Amstelzijde en heb mij altijd erg druk gemaakt over het wel en wee van ons mooie dorp en het beschermd dorpsgezicht. Dit heeft tot resultaat gehad dat er een stichting vrienden van het pontje is opgericht zo,n 24 jaar geleden met als doel de pontverbinding in stand te houden en het beschermd dorpsgezicht doormiddel van deze oever verbinding te waarborgen. Ook in de zelfde tijd is er door Gemeente Amstelveen diverse wijk en buurtraden opgericht een daarvan was de wijkraad buiten gebied Voorzitterschap van deze wijkraad werd met veel verve gedaan door Mevrouw Loeke Redeker. Deze wijkraad heeft vele kontakten gehad met de provincie en het gemeente bestuur over de nieuwe brug die er moest komen en is na zo,n 15 jaar door het toenmalig bestuur in slaap gebracht. De kontakten met provincie en gemeente werden voorgezet door de stichting van brug tot brug met als voorzitter de Hr van Baaren.
Wij als toenmalige bewoners en wijkraad leden hebben zich sterk gemaakt voor de volgende zaken.
Niet via de Achterdeur de mooie Amstelzijde benaderen maar gewoon bij de brug links en rechts af kunnen slaan.
De bussen die over de nieuw te bouwen brug rijden laten halteren voor de brug d.w.z. richting Amsterdam zuid oost stopt in Amstelveen en richting Amstelveen stopt in Ouder-Amstel .
De nieuwe brug zou op maaiveld hoogte komen en de op en afritten zouden gelijkvloers komen om het beschermd dorps gezicht niet te veel te verstoren. ( voorstel toenmalig wethouder Stevens )
Er zou een oplossing gezocht worden voor het parkeren. Dit laatste is het enigste wat gelukt is .
De andere drie genoemde punten zijn niet gehonoreerd door de Stads regio en de Provincie , de gemeente Amstelveen heeft vele jaren met ons meegedacht maar is ook terug in zijn hok gestopt en de Gemeente Ouderkerk is pas de laatste twee jaren actief. Maar bereikt ook niets of toch wel misschien. Ja tijdens de bouw blijft en kan het lokale verkeer van de brug gebruik blijven maken.
De beste oplossing was een aquaduct voor het doorgaande verkeer.

Hoe verontrustend is de situatie nu .
De brug wordt 80 cm of meer hoger dan de huidige brug zodat hij minder open hoeft en de bussen dus ongestoord zonder halteren door kunnen rijden.
De brug schijnt op afstand bediend te worden d.w.z. de brugwachter zit in Zaandam.
Tijdens mijn bezoek aan de infra Tech afgelopen januari in Ahoy in Rotterdam ben ik naar de stand van Hollandia Infra gelopen en daar vertelde de Hr. Pijnenburg mij dat het staalwerk van de brug in Ouderkerk aan de Amstel al klaar was en legt te wachten tot dat het gemonteerd kan worden.

De montage staat gepland begin 2020 en duurt tot eind 2020 volgens de Hr. Pijnen burg.
In het jaar 2020 is er weer een Sail in Amsterdam en de Sail boten die Ouderkerk aan de Amstel willen bezoeken kunnen ons dan niet bereiken want de doorvaart is het hele vaarseizoen geblokkeerd.
De rondvaart maatschappijen en de beroeps vaart is al op de hoogte gebracht dat er via het Amsterdam Rijnkanaal en Vinkenveen omgevaren moet worden.
Al met al wordt het jaar 2020 een jaar om niet te vergeten.

Verder wil ik jullie als vriend nog mededelen dat gemeente Ouder-Amstel het zelf ook niet zo nauw neemt met het beschermd dorpsgezicht , denk aan het paleis aan de Amstel 3 verdiepingen hoog vroeger stonden daar huisjes van een hoog met een mansardekap.
Denk aan de 3 kolossale appartementen in de voormalige Gereformeerde kerk met een rechte strakke glasgevel
Het maken van een kantoor in de pastorie woning met parkeren en evenementen in de tuin aan de Amstel. ( lekker voor de bewoners van de Amstelzijde )
En alle andere zaken die ons nog boven het hoofd hangen want Ouder Amstel is hot en het onroerend goed is goed in beweging, en dat zou door een goed bestemmingsplan geregeld kunnen worden, als dat zelfde bestemmingsplan ook maar goed gehandhaafd wordt.
Het is daar om van belang de vinger goed aan de pols te houden want voor dat wij het weten is alles al in kannen en kruiken.

Zijn er nog vragen naar aan leiding van het boven staande ik ben te bereiken op het onderstaande adres

Jan Coevert

Aart van der Neerweg 31