Help!

(@admin)
Lid

Geplaatst namens Amke en Rob.

Beste vrienden,

Aanstaande dinsdag staat op de agenda van de Commissie Ruimte van de gemeenteraad het behandelen van het bestemmingsplan 'evenementen, terrassen e.d.' en de daarop ingebrachte zienswijzen.
Aan die agenda is op een laat moment toegevoegd een presentatie van de heer Schneider van de Protestantse kerk. Kern van zijn boodschap gaat zijn om de ruimte voor het gebruik van het kerkerf op te rekken van 12 naar 25 evenementen ( of wordt bedoeld 12 plus 25 evenementen?) en een half uur extra per evenement; hierbij verwijzend naar de exploitatieproblemen van de Kerk.

Door nu op deze wijze alsnog een wijzigingsverzoek in te brengen, nadat in de ingediende zienswijze daarover niet wordt gerept, zijn de andere belanghebbenden bewust op het verkeerde been gezet. Formeel kan het waarschijnlijk, maar het is wel in strijd met een goede (proces-) ordening en op zijn minst te karakteriseren als niet fatsoenlijk.

Het is duidelijk, dat dit voor de omwonenden (wederom) tot extra overlast gaat leiden. Bovendien is de huidige situatie (maximaal 12 activiteiten) na een vrij moeizaam proces uit onderhandelend met betrokken partijen en de uitkomst is uiteindelijk in een vergunning vastgesteld door de gemeente.

Inhoudelijk bevat de presentatie van Scheider (zie de bijlage) zeer betwistbare argumenten. Zo stelt hij dat er exploitatieproblemen ontstaan door de vergaande beperkingen die in zijn ogen gesteld worden aan de exploitatie van kerk en omgeving. En daarom 'moet de pastorie nu kantoor worden'. Het zijn argumenten die gemakkelijk te weerleggen zijn:

1. De exploitatieproblemen ontstaan vooral door een sterke afname van het aantal gemeenteleden - een proces dat zich naar verwachting niet laat stoppen.
2. Voor de Pastorie hebben alternatieven bestaan die meer passen bij de maatschappelijk culturele bestemming van het pand - denk hierbij bijvoorbeeld aan de vestiging van een hospice.

Wij vinden het niet juist dat genoemde exploitatieproblemen nu dreigen te worden afgewenteld op de omgeving (geluidoverlast, parkeerdruk). Zeker niet, als ook de tuin van de Pastorie (in de toekomst) wordt betrokken bij het organiseren van activiteiten en evenementen. Er staat in zijn presentatie nu nog een vraagteken bij deze optie, maar vraagtekens worden in onze gemeente meestal snel uitroeptekens! Bovendien missen we ook nu weer actieve zorg voor en afstemming met de bewoners. Ons wordt slechts in het vooruitzicht gesteld dat 'activiteiten van enige omvang tijdig zullen worden medegedeeld aan de bewoners'.

We zullen a.s. dinsdag natuurlijk onze stem laten horen, maar rekenen op jullie steun voor, tijdens en na het proces.
Voor suggesties houden we ons aanbevolen.

Met een hartelijke groet:

Amke en Rob

n.b.: zie bijgaande de presentatie van Christiaan Schneider

de agenda van de gemeente staat: https://www.ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site=ouderamstel&agendaid=5948a2e5-b0eb-4c21-b3dd-d2adf9a4f05a&FoundIDs=&year=2019