TWEEDE KAMER SCHIET...

(@rob-fijlstra)
Vriend

TWEEDE KAMER SCHIET OUDERKERK TE HULP

Zo kun je ook overvallen worden door goed nieuws. Dat de Tweede Kamer zich uitsprak ten faveure van de motie van Groen Links  tegen de bomenkap voor een tankstation was zo'n moment.  Niet meer verwacht, toch gekregen. Dat de plaatselijke politiek zich vervolgens op dit succes werpt valt in de tegenover gestelde categorie: wel verwacht, maar liever niet gekregen.

Want daarvoor zit de meest recente bijeenkomst van de commissie Ruimte nog te vers in het geheugen. In verschillende toonaarden bleek toen iedereen tegen het tankstation, maar de meerderheid kondigde aan toch voor de bestemmingsplan wijziging te zullen stemmen. Hogere denkacrobatiek, maar voor gewone mensen niet te volgen. En dit alles omdat de gemeente geacht wordt in te stemmen met het tracé besluit (uit  2011) en mogelijk tegensputteren beloond wordt met financiële tegenvallers. In gewone mensentaal heet dit chantage. Maar het werkt wel. Binnen no time worden principes ingeruild voor opportunistische belangenafwegingen en langdradige politieke retoriek.  Brrrr… Op een verantwoordelijke plek zitten, maar geen enkele verantwoordelijkheid nemen. Onderwijl leiderschap suggererend, waar men vooral volgzaamheid toont.

Onsmakelijk wordt de vertoning, als lokale gezagsdragers kort na de stemming in de tweede kamer suggereren, dat de goede afloop ook te danken is aan het eigen functioneren. Terwijl het echte werk toch echt door het burgerinitiatief is gedaan. Nu maar eens kijken wat men op 12 december in de gemeenteraad gaat stemmen, met de meewind van de tweede kamer in de rug.
Maar ons Burgerinitiatief  past trots; trots op onze vindingrijkheid en de wijze waarop wij als groep hebben samengewerkt. Zo wordt op een hoopgevende manier duidelijk, waar de combinatie van passie en talent toe kan leiden. Trots ben ik ook op al die betrokken inwoners, die vol passie hun handtekening gezet hebben. We zijn met elkaar ongelooflijk ver gekomen! En wat fijn dat we leven in een politiek systeem met voldoende tegenmacht als er onredelijke besluiten dreigen te worden genomen.

We moeten wel alert blijven. Want de minister kan moties naast zich neer leggen en Rijkswaterstaat gedraagt zich nog steeds als 'staat in de staat'. Met geen enkel gevoel voor redelijkheid en proportionaliteit.  Bovendien tonen plaatselijke politici nog steeds geen begin van bewustzijn over wat er echt op het spel staat - bij ongewijzigd beleid 4 graden opwarming van de aarde de komende 50 jaar en geen enkele mogelijkheid om aan de gevolgen daarvan te ontsnappen. Als Initiatiefgroep ‘Stop de bomenkap’ is het werk dus nog lang niet gedaan en in zekere zin pas begonnen.

Rob Fijlstra