Over dit portaal

Dit is een portaal bedoeld voor de burgers van Ouderkerk aan de Amstel. Hier kunnen zij hun stem laten horen en met elkaar discussiëren over de toekomst van ons dorp. Plannen van de gemeente om het Kampje grootschalig te verbouwen met grote supermarkt en ondergrondse parkeergarage waren de aanleiding om deze website te starten. Zie een artikel in het weekblad voor Ouder-Amstel van 28 november 2018 onderaan deze pagina.

Waarom deze website?

Omdat de inwoners van Ouderkerk het gevoel hadden dat ze werden overrompeld met deze plannen en omdat in het verleden de gemeente er meermalen blijk van had gegeven dat communicatie met de inwoners over nieuwe plannen niet hun sterkste punt was is er een stichting opgericht die Ouderkerkers een stem geeft als weerwoord op plannen van de gemeente.

Welke onderwerpen behandelen wij hier?

In principe alle onderwerpen die te maken hebben met het wel en wee van alle Ouderkerkers.  Dat kan variëren van de verbouwing van het Kampje, parkeerbeleid, scheiden van afval, etc.

Mogelijkheden van deze site

Deze site bestaat voornamelijk uit drie hoofddelen;

• Archief met alle documenten die betrekking hebben op een onderwerp (“Home” in het menu)
  • Berichten van de stichting (“Laatste Nieuws” in het menu),
  • Forum waarop de burgers hun mening kwijt kunnen of kunnen reageren op de berichten (“Forum” in het menu).
  • In de toekomst gaan we ook enquêtes  houden waar we gericht om uw mening  over een specifiek onderwerp vragen.

Uw bijdrage

Wat kunt u doen om een bijdrage aan het dorp te doen? Als eerste kunt u uw stem op het Forum laten horen. Op deze website is het forum de eerst aangewezen plek om te discussiëren. Op het forum kunt u reageren op verschenen berichten van het comité maar ook uw eigen onderwerpen aanmaken waar anderen weer op kunnen reageren.

Wilt u zelf ook actief zijn in de stichting stuur dan een email naar vriendenvanouderkerk@hotmail.com. Iedere hulp is welkom. Uiteraard zijn sponsors en donateurs ook van harte welkom. Stichtingskosten, onderhoud van deze website, etc, etc, zijn kosten waar de stichting graag mee ondersteund zou willen worden.

Artikel uit het weekblad voor Ouder-Amstel

Verontruste vrienden

Bewoners in actie om identiteit te behouden

Verontrust door recente plannen van gemeente en projectontwikkelaars voor Ouderkerk, hebben enkele bezorgde inwoners van de gemeente de stichting Vrienden van Ouderkerk opgericht.

Artikel Weekblad Ouder-Amstel - Verontruste Vrienden

Initiatiefnemers zijn Willem de Wit en Jo Blom; “Er gebeurt momenteel van alles met en in ons dorp. Vergaande plannen rond het Kampje, woningbouw op het manege terrein, ernstige verkeersoverlast en parkeerproblemen… iedereen kan het zelf invullen. Daarom roepen wij de inwoners op een krachtig en kritisch geluid te laten horen tot het behoud van het dorpse en groene karakter van Ouderkerk.”

De stichting Vrienden van Ouderkerk wil een website maken waarop regelmatig acties en voortgang worden gepubliceerd. “We hebben al een naam: ‘Het Kampertje’, de beschermer van ons dorpsgezicht inclusief het dorpserfgoed.”

De Wit en Blom hebben al tientallen positieve reacties ontvangen. “Mensen geven aan dat ze heel blij zijn met de Stichting Vrienden van Ouderkerk. Daaruit blijkt hun bezorgdheid wat er met Ouderkerk gaat gebeuren, nu er zulk vergaande plannen zijn met ons dorp. Het behoud van ons erfgoed, het groen en het authentieke karakter van Ouderkerk vindt men heel belangrijk”, stelt Blom.

Tenslotte doet ze een dringende oproep: ‘Voelt u zich hierdoor aangesproken, bent u betrokken of wilt u meedoen? Reageer via dit mailadres: stichtingvriendenvanouderkerk@hotmail.com.’

Gepubliceerd op 28 november 2018 in Weekblad voor Ouder-Amstel

Hoe werkt het? klik hier