Voorbereiding op de...

Meldingen
Alles wissen

Voorbereiding op de 3e inloopbijeenkomst dinsdag 8 januari

(@admin)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Topic starter  

Voorbereiding op de 3e inloopbijeenkomst op dinsdag, 8 januari aanstaande
van 17.00 tot 20.00 uur in Museum Amstelland.

Allerbeste betrokken Vrienden van Ouderkerk,

U ontvangt 4 kleine documentjes en 2 dikke die u inzicht geven over de problematiek rond Het Kampje. Samen met de eerder aan u toegestuurde documenten, eveneens te zien op de website kunt u zich een beeld vormen van wat er zoal in leesbare documenten klaar ligt.

Dit is van belang omdat op 17 januari aanstaande het procesplan, ontstaan na alle gesprekken die de burgemeester gevoerd heeft, aangeboden wordt aan de Gemeenteraad, Commissie Burger& Bestuur.

Om ons niet alleen een beeld te vormen maar ook een mening te kunnen geven over de plannen is het goed op de eerder genoemde 8 januari dit kenbaar te maken. In het nieuwe jaar ontvangt u hierover nog een agenda.

Plezierige jaarwisseling, u van harte gewenst door Jo Blom

Citeren
Onderwerp trefwoorden
(@ritsd)
Lid

Ook deze documenten (of ik moet het over het hoofd gezien hebben) zijn weer een voortzetting van "oud denken" en gaan voorbij aan een aantal belangrijke ontwikkelingen, aspecten en uitgangspunten.
Zo ontbreekt het feit (of zo u wilt de optie) dat de huidige locatie van het Gemeentehuis op termijn beschikbaar komt als locatie voor bijv. een supermarkt, al dan niet gecombineerd met wonen. 
Toch is dit een cruciaal punt. Het huidige gebouw Gemeentehuis (overigens: een onmogelijk groot gedrocht met onnodig en loos volume in de vorm van duizenden m3's lucht in de raadszaal en het "afdruiprek" aan de buitenkant) zal over een paar jaar niet meer in gebruik zijn als gemeentehuis. Immers; een gemeente als Ouder-Amstel, met zo'n klein aantal inwoners zal op termijn niet meer bestaan. Dat biedt nieuwe mogelijkheden: voor de schaarse ruimte van het Kampje is er dan geen noodzaak meer om een  grootschalige supermarkt in te plannen en  dus kan het gebied vanuit een andere schaal en functionaliteit  bekeken worden. 

Daarnaast zijn er nog twee relevante aspecten.
Ten eerste: het concept "Supermarkt oude stijl" staat onder druk, of we dat nu leuk vinden of niet. We doen in de nabije toekomst onze boodschappen op een andere manier. De buurtsuper is er nog voor de vergeten boodschappen, de thuisbezorgservice is er voor de grote wekelijkse/maandelijkse inkopen. Ook  als dit maar geldt voor slechts een kwart van onze inwoners, dan is de impact al enorm. 

Online foodretail komt in een versnelling met de groei van bestelplatforms, bezorgservices en pick-up points.” (bron: RaboBank/cijfers en trends)

Ten tweede. Supermarkt-ondernemers willen zoveel mogelijk verkooprendement per m2. Het magazijn moet zo klein mogelijk blijven. Dit heeft als consequentie dat er veel verschillende transporten plaatsvinden met slechts de omvang van 1 dag omzet.  Soms wel oplopend tot 10 of meer vervoersbewegingen met grote 16-meter trucks met opleggers voor groente/fruit, aparte wagens  voor gekoelde waren, apart voor droge levensmiddelen, apart voor brood, apart voor..............enz. Meestal genoeg om iedere dag de hele supermarkt meerdere keren te kunnen verhuizen. Om die reden zou een kleine supermarkt met een extern magazijn (bijv. in het gebied Ambachtenstraat) veel logischer zijn. De ondernemer vult naar behoefte de winkel dan dagelijks aan vanuit zijn magazijn met gebruik van een kleine bestelbus. Een slimme supermarkt ondernemer huurt geen dure winkel-m2's om die daarna te gebruiken voor opslag in zijn winkel; dat doe je in een goedkoop magazijn op korte afstand. 

Samengevat: met dit soort zaken zal in alle afwegingen rekening gehouden moeten worden. Vooruitzien dus.

BeantwoordenCiteren
(@theo-duncker)
Vriend Admin

Beste Rits,

De documenten waren geschreven in het tijdperk van voor "die Wende" eind oktober  ?. Ik ben zo naïef om de beloftes te geloven dat alle opties weer open liggen en we inderdaad samen met de gemeente aan de tekentafel kunnen gaan zitten.

Ik ben met je eens dat de locatie van het gemeentehuis de beste optie zou zijn om daar een supermarkt te plaatsen met daarboven een of twee woonlagen. Ik denk ook dat het concept van de supermarkt oude stijl onder druk staat, maar ik ben er ook van overtuigd dat het gros van de mensen er toch de voorkeur aangeeft om zelf de boodschappen op te halen, al was het maar om de kwaliteit van de groente en fruit te controleren door er even in te knijpen. Ook het sociale aspect van de supermarkt waar je andere buurtgenoten tegenkomt en spreekt moet niet worden onderschat.

Waar we wel allemaal aan moeten geloven is het gebruik van de auto. In mijn ogen is dit vervoermiddel een bron van een hele hoop problemen. Is het werkelijk nodig om in ons kleine dorp waar alles op loopafstand ligt de auto te gebruiken? Boodschappen halen kan ook met de fiets, misschien met een karretje erachter om de zware boodschappen te vervoeren. Kinderen naar school brengen met de auto? Waarom? Kunnen ze niet meer lopen? Ik weet dat er altijd situaties zullen zijn waarom een kind met de auto naar school moet worden gebracht, soit, maar niet elke dag. Mij motto; gebruik de fiets, goed voor je gezondheid, beter voor het milieu en de leefbaarheid in het dorp. Win, Win, Win situatie!

Ik heb goede hoop dat er door discussie onder de Ouderkerkers een beter plan voor het dorp op tafel komt. Een hulp daarbij zou het verslag van Expeditie mooi Noord-Holland, LAB Ouderkerk kunnen zijn. Dit verslag van de bijeenkomst op 8 december 2014 is zojuist op de website gepubliceerd en kan een hulp en leidraad zijn bij de verdere discussie.

Groeten, Theo

BeantwoordenCiteren
Deel:

[bws_google_captcha]

Weergaven: 45962