Verkeersoverlast Ma...

Verkeersoverlast Machineweg

(@admin)
Lid

Dit bericht aan de belangenvereniging Sluisvaart Hoofdenburg kwam helaas te laat bij ons binnen voor de bijeenkomst in het gemeentehuis van gisteravond 20 juni, maar ik wil dit toch onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen brengen. Zie de oproep van Masia Philipoom hieronder.

Beste leden.
Beste voorzitter van de belangenvereniging,
Kunt u deze oproep verspreiden onder uw leden?
Vanavond van 19.00-19.05 in het gemeentehuis in Ouderkerk spreek ik in om de onveilige verkeerssituatie op de Machineweg onder de aandacht te krijgen.
Hoe meer mensen komen, hoe meer kracht dit pleidooi krijgt.
Vriendelijke groeten,
Masja Philipoom
Geachte raadsleden en collegeleden,
Mijn naam is Masja Philipoom. Ik woon aan de Overweg in Ouderkerk aan de Amstel. Ik vertegenwoordig bewoners die net als wij aan de Overweg wonen, met onze tuinen grenzend aan de Machineweg. Op deze foto ziet u onze huizen aan de Machineweg.
Als bewoners ervaren wij al geruime tijd overlast van het verkeer op de Machineweg die achter onze huizen langs loopt. Deze overlast wordt door de toename van het verkeer alleen maar erger. Ik heb het dan over met name geluidsoverlast. Het is op dit deel van de Machineweg toegestaan om 80 km/uur te rijden. Het is soms net een racebaan, de snelheid van 80 km/uur moet liefst zo snel mogelijk gehaald worden door auto’s die het dorp uitrijden. Vooral ’s nachts en vroeg in de ochtend houdt ons dat uit onze slaap. In de zomer moeten we onze ramen dicht houden vanwege de geluidsoverlast, dat is niet prettig als je ook wilt ventileren.
Op de foto ziet u dat de Machineweg op dit punt een stuk lager ligt dan in de bebouwde kom. Op de volgende foto ziet u twee belangrijke oversteekplekken voor fietsers en voetgangers op de grens van de bebouwde kom en het buitengebied, waar een snelheid van 80 km/uur is toegestaan. Dan heb ik het over de oversteek Hoofdenburg-Sluisvaart, waar veel kinderen gebruik van maken om naar sport en het zwembad te gaan. En dan is er de fiets- en voetgangersoversteek precies op de grens met het buitengebied, aan de Hoogeweg.
Autoverkeer komt met hoge snelheid het dorp inrijden. Het is lastig om de snelheid van het verkeer in te schatten, vooral voor de jonge fietsers. Daarbij komt ook dat auto’s van het lager gelegen deel van de Machineweg vaak te hard aan komen rijden en pas zichtbaar zijn als ze over de dijk tevoorschijn komen. Als je dan net oversteekt met de fiets kunnen auto’s niet goed meer afremmen door hun snelheid. Als er een kind op de weg staat, je moet er niet aan denken. Dat is onze angst. Ik heb het zelf pas geleden gezien met een man die overstak met de hond. De vrouw in de auto moest zo hard remmen dat ze overdwars op de weg terecht kwam. Dit soort bijna ongelukken gebeuren, maar worden niet geregistreerd, en zijn dus niet bekend bij de gemeente.
Op 7 januari heb ik een stapel bewonersbrieven over deze verkeerssituatie aan wethouder Korrel overhandigd. Vervolgens ben ik, drie maanden later, op 2 april, met mijn mede-bewoners op het gemeentehuis uitgenodigd om met uw deskundige ambtenaren over deze situatie te spreken. Ons verzoek werd afgewezen, omdat de cijfers laten zien dat autoverkeer zich meestal wel aan de snelheid houdt. Ik heb direct om een schriftelijke reactie gevraagd om zo mijn mede-bewoners goed te kunnen informeren. Nu heb ik deze vanmorgen pas ontvangen, weer drie maanden later.
Ik heb bewoners dan ook nog niet kunnen informeren over de afwijzende reactie van de gemeente en niet op tijd kunnen oproepen om bij deze avond aanwezig te zijn. Bewoners hebben een houding van: de gemeente luistert toch niet. Ik voel het als mijn verantwoordelijkheid toch nog een laatste poging te doen deze gevaarlijke verkeerssituatie bij u onder de aandacht te brengen.
Ik wil u tot slot nog een fragment uit de brief van vanmorgen voorlezen:
Er bestond in 2013 het beleidsvoornemen om de grens van de bebouwde kom ongeveer 300 meter te verleggen van de Hoogedijk naar het noorden, ongeveer ter hoogte van de familie Jooren. De aanleiding hiervoor waren toen klachten over de verkeerssnelheid.
Het zou zo welkom zijn als dit beleidsvoornemen, waar toen op het laatste moment toch geen prioriteit aan werd gegeven, nu wel gerealiseerd zou kunnen worden, in deze raadsperiode. Want ook al rijdt 85% wel de juiste snelheid, 1 op de 8 doet dat dus niet, en dat vinden wij veel, omdat de snelheidsovertredingen op een gevaarlijk punt plaatsvinden.
Hierbij verzoek ik u, als raad, en u als college, om deze raadsperiode, tot een oplossing te komen voor de Machineweg. Dit probleem wordt al jaren erkend, maar niet aangepakt. Laten we niet wachten tot er een ongeluk gebeurt.
Namens de bewoners van de Overweg dank ik u voor uw aandacht.

Onderwerp trefwoorden